Zobacz serwis dla pacjentów

Menu

Menu

Problemy ze snem przy migrenie E-learning - sprawdź swoją wiedzę

Problemy ze snem przy migrenie

Większość osób cierpiących z powodu nawracających migren uskarża się również na problemy ze snem. Dotyczą one zarówno bezsenności, trudności w zasypianiu, jak i długości czy jakości samego snu, który nie przynosi oczekiwanego wypoczynku.

Problemy ze snem u osób dotkniętych migrenowymi bólami głowy pojawiają się ciągle lub epizodycznie i raczej rzadko ich przyczyną jest sam ból głowy. To raczej w złych nawykach związanych z zasypianiem i snem naukowcy doszukują się jednego z czynników wywołujących ataki migren.

Dlatego jeśli cierpisz na migrenowe bóle głowy i masz również problemy ze snem, może warto byłoby przyjrzeć się  przyzwyczajeniom, które mogą mieć negatywny wpływ na jakość nocnego wypoczynku, a tym samym być przyczyną częstego bólu głowy.

Jakie zaburzenia snu mogą być powiązane z migrenami?

Wśród zaburzeń snu, które mogą prowadzić do nasilenia migreny najczęściej pojawiają się:

  • bezsenność
  • trudności w zasypianiu
  • bezdech senny
  • zespół niespokojnych nóg
  • niespokojny, płytki sen (silna faza REM, skrócone fazy snu głębokiego)


W jaki sposób problemy ze snem mogą przyczyniać się do powstawania migren.

 Sen, który nie daje wypoczynku i niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania odprężenia bywa poważnym problemem nie tylko dla osób cierpiących na migreny. Każdy z nas będzie czuł się wyczerpany po źle przespanej nocy. Osoby, które dotyka problem migrenowych bóli głowy tym bardziej źle znoszą trudności ze snem. Rano pojawia się u nich często napięcie, poirytowanie a także poważne obniżenie nastroju i silny ból głowy, który może wystąpić natychmiast po przebudzeniu.

Z czym to tak naprawdę jest związane?

Kluczowy zdaje się tu być poziom neuroprzekaźników: serotoniny i dopaminy, substancji, które, ogólnie mówiąc, sprawiają, że czujemy się dobrze. Głęboki sen (faza 3 i 4) jest niezbędny do produkcji obu neurotransmiterów. Spadek ich poziomu w naszym organizmie często jest ściśle powiązany z zaburzeniami snu. Chociaż uznaje się, że podatność na migreny jest uwarunkowana genetycznie, to bezpośrednio do występowania konkretnych epizodów migrenowych prowadzą różne czynniki zewnętrzne. Zaliczany jest do nich również niski poziom serotoniny i dopaminy. Dlatego można stwierdzić, że brak odpowiedniego snu może być bezpośrednią przyczyną ataku migreny.

Niestety nie zawsze sami możemy sobie poradzić z zaburzeniami snu. Czasem warto udać się z tym do specjalisty.

Kiedy do lekarza?

Zdarza się, że zaburzenia snu mijają same, wraz z innymi problemami, które w życiu codziennym wywołują ciągłe napięcie. Czasem sami możemy sobie pomóc, tworząc lepsze warunki do odpoczynku, jednak nie zawsze to się sprawdza. Są sytuacje, w których warto udać się do lekarza, szczególnie jeśli powtarzają się wielokrotnie w ciągu miesiąca. Warto w tym celu założyć specjalny dzienniczek i notować kiedy współwystępują problemy ze snem z innymi męczącymi objawami, takimi jak:

  • ból głowy zaraz po przebudzeniu
  • rozproszone bóle całego ciała
  • trudności w przyswajaniu wiedzy
  • problemy z koncentracją uwagi i kreatywnością
  • uczucie zniecierpliwienia, smutku i irytacji
  • obniżenie nastroju, depresja
  • nie mijające uczucie zmęczenia
  • problemy w relacjach społecznych, głównie z bliskimi osobami

Przy zdiagnozowanej migrenie lekarz może zlecić dodatkowe badania (m.in. EEG), które pozwolą monitorować różne parametry snu, mogące mieć wpływ na późniejsze ataki migreny (elektryczną aktywność mózgu, poziom tlenu, czy oddech).

W jaki sposób osoby cierpiące na migreny mogą same radzić sobie z zaburzeniami snu?
Na nieprawidłowy przebieg snu i zasypiania ma wpływ wiele czynników, m.in.:

  • stres
  • leki
  • przemęczenie
  • obniżony nastrój
  • nieregularny tryb życia
  • zła dieta
  • hałas
  • zbyt duże natężenie światła

Jak widać wiele z tych czynników uznawanych jest również jako „wyzwalacze” ataków migreny. Dlatego nie bez znaczenia dla występowania epizodów migreny pozostaje zapanowanie nad prawidłowym snem. Co warto zatem zrobić we własnym zakresie?

  • Zadbaj o odpowiednie warunki do wypoczynku i snu:
  • wyłącz telewizor i komputer zanim udasz się na spoczynek
  • zgaś światło
  • zadbaj o ciszę
  • Wprowadź w miarę regularny plan dnia (wliczając w to porę wstawania i snu, pracy, wypoczynku i posiłków)
  • Unikaj w miarę możliwości sytuacji silnie stresujących
  • Staraj się regularnie wykonywać ćwiczenia fizyczne, szczególnie rano, bądź po południu (nigdy wieczorem)
  • Wyeliminuj kofeinę z diety.
  • Staraj się spożywać kolację najpóźniej trzy godziny przed pójściem spać
  • Zadbaj o dobrze zbilansowaną lekkostrawną dietę, gdyż ciężkie potrawy, szczególnie spożywane w porze kolacji mogą wywoływać problemy ze snem
  • Spróbuj na kolację przygotować posiłek węglowodanowy, np. rogalik z miodem, czy płatki z jogurtem; może to pomóc w zaśnięciu przez podniesienie poziomu serotoniny.

Wprowadzenie takich zmian do codziennego życia może korzystnie wpłynąć na jakoś snu, a tym samym na częstość i nasilenie migreny. Jednak warto pamiętać, że każdy problem najlepiej jest  konsultować z lekarzem, gdyż tylko specjalista może zlecić odpowiednie badania i dopasować zarówno zmiany w trybie życia, jak i niezbędne leki.

Odpowiedz na pytania kontrolne:

Do ginekologa zgłasza dwudziestokilkuletnia kobieta celem wybrania odpowiedniej metody antykoncepcji. Jest zdecydowana na metodę hormonalną doustną ewentualnie w plastrach. Z wywiadu: zdiagnozowana 2 lata temu migrena z aurą, doraźnie przyjmuje sumatryptan. Poza tym bez chorób przewlekłych i bez innych leków przyjmowanych na stałe. Wywiad rodzinny w kierunku chorób zakrzepowo-zatorowych – ujemny. Jaka metoda antykoncepcji będzie najbardziej odpowiednia dla tej pacjentki?

Sprawdź prawidłową odpowiedź

Prawidłowa odpowiedź: C

Pacjentka ma przeciwwskazania do stosowania złożonej hormonalnej antykoncepcji niezależnie od drogi jej stosowania (zarówno doustnie jak i przezskórnie). Może stosować jednoskładnikową (progestagenową) antykoncepcję, do wyboru pozostają droga doustna, dopochwowa, podskórnych implantów i iniekcji. Z powyższych możliwości pacjentce najbardziej odpowiada droga doustna.

O migrenie

  • O migrenie

    Bóle głowy są bardzo częstymi dolegliwościami wśród naszych pacjentów. Co zrobić, kiedy wypróbowaliśmy już kilka substancji z grupy NLPZ, a bóle głowy nie zmniejszają się albo wręcz nasilają czy zwiększają swoją częstotliwość?

    czytaj więcej

Nowości
w neurologii

  • Nowości w neurologii 05.2019 Nowości w neurologii 05.2019

    Na zakończonym przed dwoma tygodniami kongresie Amerykańskiej Akademii Neurologii jaki odbył się w Filadelfii zaprezentowano wyniki metaanalizy i opracowania sponsorowanego przez American Heart Association oceniającego długookresową skuteczność i bezpieczeństwo leczenia asymptomatycznego zwężenia tętnicy szyjnej wewnętrznej za pomocą endarteriektomii i stentowania. Obydwie metody mają podobne wskaźnik bezpieczeństwa około zabiegowego i długookresowe, wznoszące cztery lata ryzyko wystąpienia toż stronnego udaru mózgu. Dr John S. Matsumara przewodniczący zespołu leczenia chirurgicznego chorób naczyniowych w Uniwersytecie Wisconsin w Madison.

    czytaj więcej