Zobacz serwis dla pacjentów

Menu

Menu

Relaks – ważna broń w walce z migreną E-learning - sprawdź swoją wiedzę

Relaks – ważna broń w walce z migreną

Choć migrena uznawana jest za chorobę uwarunkowaną genetycznie, nie znaczy to wcale, że musimy się jej bezwolnie poddać i jedynie czekać na kolejny atak.

Kiedy mamy wpływ na: natężenie bodźców płynących z otoczenia, sposób radzenia sobie z sytuacjami stresogennymi, czy poziom napięcia, które mogą bezpośrednio uruchamiać mechanizm nerwowonaczyniowy wywołujący objawy migreny (m.in. pulsujący ból, parestezje, zaburzenia widzenia, afazję, nadwrażliwość na bodźce świetlne, słuchowe, czy smakowe).

Nabycie umiejętność aktywnej walki z chorobą może pomóc ograniczyć ilość i siłę ataków, a tym samym zmniejszyć spożycie leków przeciwbólowych, które wydają się być niezbędne w momencie napadu silnego bólu.

 Serotonina – dlaczego jest taka ważna w walce z migreną?

Uznaje się, że obok silnych bodźców takich jak hałas, ostre światło, wysoki poziom stresu, czy intensywny wysiłek fizyczny, spadek poziomu serotoniny, która dociera do naszego mózgu, jest głównym winowajcą występowania ataków migreny. Ten neurotransmiter, odpowiedzialny m.in. za dobre samopoczucie, w naturalny sposób wytwarzany jest w naszym organizmie w czasie głębokiego snu. Dlatego tak ważnym elementem każdego dnia, dla osób cierpiących na migreny, jest odpowiednia ilość i jakość snu, ale nie tylko.

Rozliczne badania wykazują mechanizm zwrotny w działaniu tego neuroprzekaźnika: nie tylko czujemy się dobrze przy wysokim poziomie serotoniny docierającej do mózgu, ale również  dobre samopoczucie pobudza jej produkcję, co w dalszym rezultacie skutkuje długo utrzymującym się dobrym nastrojem i rozluźnieniem. Warto więc zadbać o chwilę relaksu każdego dnia, by pobudzić ciało do produkcji tej „drogocennej” substancji i zminimalizować ryzyko ataku migreny.

 Relaks na wagę złota.

Dbając o odpowiednią ilość wypoczynku i relaksu w ciągu dnia, a tym samym o dobre samopoczucie, możemy w istotny sposób zmniejszyć natężenie i ilość epizodów migrenowych występujących w ciągu miesiąca. Co możemy zrobić na co dzień, by poczuć się lepiej?

  • chwila błogiego lenistwa – przyda się na pewno każdemu; kwadrans na odpoczynek w ciszy lub z delikatną relaksującą muzyką, przy delikatnym zaciemnieniu pomieszczenia przyniesie psychiczne ukojenie i fizyczne odprężenie.
  • spacer na świeżym powietrzu jest doskonałą formą wysiłku fizycznego dla osób cierpiących na migreny, o ile nie będziemy spacerować w centrum głośnego, ruchliwego miasta i w samo południe, kiedy nadmiar słońca może podziałać zupełnie odwrotnie. Spacer tak samo jak inne ćwiczenia fiz. podniesie poziom endorfin w naszym organizmie, co jednocześnie poprawi nasze samopoczucie.
  • umiarkowane ćwiczenia fizyczne – doskonale wpływają na nastrój, odprężają ciało i umysł, oczywiście o ile z nimi nie przesadzimy, gdyż szczególnie w przypadku osób z migrenami, zbyt intensywny wysiłek fizyczny może nawet wywołać atak.
  • joga i medytacje – wiele osób znajduje w tej formie ćwiczeń prawdziwy głęboki relaks dla ciała i umysłu. Ćwicząc jogę, czy poddając się medytacjom możemy się wyciszyć i doskonalić świadomość własnego ciała.
  • krótka drzemka w ciągu dnia nikomu nie zaszkodzi, a pozwoli odpocząć i zregenerować siły, co zmniejszy nadwrażliwość na intensywne bodźce docierające z zewnątrz.
  • masaż – dla wielu ludzi cierpiących z powodu migren to idealne rozwiązanie, gdyż masaż przynosi przyjemne rozluźnienie mięśni i uczucie błogiego odprężenia
  • akupresura – również może przynieść korzystne zmiany w samopoczuciu, jak również bezpośrednio wpływać na siłę ataków migreny u chorego. Zaleca się naprzemienne uciskanie przez minutę czułego punktu umiejscowionego na wierzchniej części dłoni między kciukiem a palcem wskazującym
  • refleksoterapia – są tacy, którym właśnie ta specyficzna forma masażu przynosi ulgę w chorobie. Refleksologia polega na uciskaniu odpowiednich punktów umiejscowionych na stopach, które odpowiadają za pracę konkretnych organów w celu uzyskania równowagi całego ciała.

Choć akupresura, czy refleksologia to niekonwencjonalne formy terapii, którymi jedynie można uzupełniać podstawowe leczenie, to w przypadku tak trudnych w leczeniu przewlekłych schorzeń jakim jest migrena, warto spróbować po nie sięgnąć, gdyż może właśnie w nich chory odnajdzie ukojenie.

Odpowiedz na pytania kontrolne:

Które z poniższych schorzeń NIE jest przeciwwskazaniem do stosowania sumatryptanu?

Sprawdź prawidłową odpowiedź

Prawidłowa odpowiedź: D

Przeciwwskazaniami do stosowania sumatryptanu są:

  • Przebyty zawał serca, choroba niedokrwienna serca, skurcz tętnicy wieńcowej (dusznica bolesna Prinzmetala), choroba naczyń obwodowych lub objawy przedmiotowe, lub podmiotowe choroby niedokrwiennej serca.
  • Przebyty udar mózgu lub przemijający napad niedokrwienia (ang. TIA).
  • Ciężka niewydolność wątroby.
  • Umiarkowanym i ciężkim nadciśnieniem tętniczym, lub łagodnym niekontrolowanym nadciśnieniem tętniczym.

Poniższe stany wymagają szczególnej ostrożności, ale nie są przeciwwskazaniem do stosowania leku:

  • Schorzenia, które mogą zaburzać istotnie wchłanianie, metabolizm lub wydalanie leku, np. zaburzenia czynności wątroby lub nerek.
  • Napady drgawek w wywiadzie lub inne czynni ryzyka obniżające próg drgawkowy.
  • Potwierdzona nadwrażliwością na sulfonamidy.
  • Jednoczesnego stosowanie tryptanów i produktów ziołowych zawierających ziele dziurawca (Hypericumperforatum)
  • Czynniki ryzyka niedokrwiennej choroby serca, w tym pacjenci z cukrzycą, nałogowi palacze tytoniu lub pacjenci stosujący nikotynową terapię zastępczą, bez uprzedniej oceny układu sercowo-naczyniowego. Należy zachować szczególną ostrożność w przypadku kobiet po menopauzie i mężczyzn w wieku powyżej 40 lat, u których występują czynniki ryzyka.
  • Kontrolowane nadciśnienie tętnicze.

O migrenie

  • O migrenie

    Bóle głowy są bardzo częstymi dolegliwościami wśród naszych pacjentów. Co zrobić, kiedy wypróbowaliśmy już kilka substancji z grupy NLPZ, a bóle głowy nie zmniejszają się albo wręcz nasilają czy zwiększają swoją częstotliwość?

    czytaj więcej

Nowości
w neurologii

  • Nowości w neurologii 05.2019 Nowości w neurologii 05.2019

    Na zakończonym przed dwoma tygodniami kongresie Amerykańskiej Akademii Neurologii jaki odbył się w Filadelfii zaprezentowano wyniki metaanalizy i opracowania sponsorowanego przez American Heart Association oceniającego długookresową skuteczność i bezpieczeństwo leczenia asymptomatycznego zwężenia tętnicy szyjnej wewnętrznej za pomocą endarteriektomii i stentowania. Obydwie metody mają podobne wskaźnik bezpieczeństwa około zabiegowego i długookresowe, wznoszące cztery lata ryzyko wystąpienia toż stronnego udaru mózgu. Dr John S. Matsumara przewodniczący zespołu leczenia chirurgicznego chorób naczyniowych w Uniwersytecie Wisconsin w Madison.

    czytaj więcej